Vlivem otáčení Země kolem své osy dochází ke změnám světelných podmínek s periodou 24 hodin. Během dne se mění intenzita denního světla od 200 – 10 000 lx při zatažené obloze, až okolo 100 000 lx při jasném počasí. Zároveň se mění teplota chromatičnosti. Od 1900K při svítání, až k 7000K v průběhu dne. Lidský organismus toto zaznamenává pomocí gangliových buněk v oku, obsahujících fotocitlivý protein melanopsin, který pak ovlivňuje tvorbu hormonu melatoninu a jeho prostřednictvím další hormony a orgány v těle. Denní světlo tak hraje v našem životě nezastupitelnou roli. Ovlivňuje naši produktivitu, náladu i celkové zdraví.
Většina dospělých i dětí tráví podstatnou část dne v uzavřených prostorách, do kterých sluneční světlo pronikne pouze v omezeném množství. Nejproblematičtější bývá situace v zimě, kdy je přirozeného osvětlení největší nedostatek, řada budov se však potýká s nedostatkem přirozeného světla po celý rok.
V současné době se již dá situace řešit pomocí nových technologií. Nedostatek denního světla v interiérech lze nahradit umělým osvětlením pomocí Tunable White svítidel pracujících na principu Human Centric Lighting (HCL). Taková svítidla umožňují dokonale kopírovat přirozenou sluneční aktivitu, a to přizpůsobením teploty a intenzity světla cirkadiánnímu rytmu – od teplé barvy ráno, přes studenou ve dne a zpět k teplé večerní.
V Česku jde o novinku, která se zatím využívá spíše jen v kancelářských prostorách, zatímco ve Skandinávských zemích či Velké Británii se řídící systémy, které regulují hodnotu osvětlenosti podle venkovního světla, běžně používají i ve zdravotnických a vzdělávacích institucích.
Obr. 1. teplota chromatičnosti v průběhu dne.
Pilotní projekt Andílek
První českou vzdělávací institucí, která se rozhodla využít předností přirozeného osvětlení Human Centric Lighting je Montessori škola Andílek na Praze 5. Jde o instituci, která se zaměřuje na Montessori vzdělávání, jehož principem je dětem poskytnout přirozené prostředí, v němž mohou samostatně pracovat a rozvíjet se.
Prostředí Montessori školy musí být připravené tak, aby odpovídalo potřebám dětí určitého věku. Naprostým základem je přirozené osvětlení, které spolu s dalšími faktory umožňuje dětem se rozvíjet do jejich plného potenciálu.
V jednotlivých učebnách jsou instalována svítidla SANT, jejichž vložené zdroje LED dosahují provozní účinnosti až 150lm/W. Jsou stmívatelná, s přímo-nepřímým vyzařováním a možností míchání teploty bílé barvy dle aktuální potřeby 2700K – 6500K.
Svítidla nastavují automaticky světlo díky ovládacímu systému značky Helvar, certifikovaného partnera DNA Central Europe. Instalovaný multisenzor měří množství denního světla a udržuje tak konstantní úroveň osvětlení v závislosti na dostupnosti denního světla, čímž zaručuje také úspory energií v umělém osvětlení.
„Jsme městská škola a venku trávíme jen část své výuky, proto jsme uvítali instalaci osvětlení, které dokáže i během nepřízně počasí dopřát našim dětem přirozené denní světlo i v našich třídách,“ říká Hana Chramostová, ředitelka Montessori základní a mateřské školy Andílek.
Obr. 2. V Montessori školce Andílek byla nainstalována světla umožňující princip HCL.
Obr. 3. Světlo ovlivňuje naší náladu, soustředěnost, i zdraví.
Ing. Daniel Novák, HALLA, a.s.