Pro výběrové řízení v rámci úspěšné žádosti v dotačním programu EFEKT nejste povinni zahrnout všechny firmy, které se Vám v rámci svých marketingových akcí nahlásí!
V březnu 2018 dorazil do schránek mnoha obcí, které byly úspěšné při žádosti o dotaci na obnovu veřejného osvětlení v rámci dotačního programu EFEKT dopis, který představitelům měst nebyl zcela jasný.
Dopis, tak jak nám jej starostové poskytli, zněl takto:
Vážená paní starostko,
Vážený pane starosto,
Dovolujeme si vás oslovit v souvislosti s dotačním titulem EFEKT, který vám v letošním roce byl přidělen. Na základě seznamu, který jsme získali z MPO, je vaše obec příjemcem prostředků z této dotace.
Již 23 let se zabýváme návrhy a realizací osvětlení, zaměřujeme se na modernizaci veřejného osvětlení, úspory elektrické energie a nabízíme komplexní služby a realizaci na klíč pro vaši obec.
V souladu s ustanovením zákona č. 134/2016, §6 odst.1 bychom vás rádi požádali, abyste nás zahrnuli mezi poptávané firmy v rámci výběrového řízení na realizaci opatření ke snížení energetické náročnosti VO ve vaší obci.
V případě vašeho zájmu vám dále rádi poskytneme jakékoliv odborné konzultace a služby týkající se modernizace vašeho veřejného osvětlení.
Naše vyjádření k tomuto dopisu, kterému předcházelo několik konzultací s kompetentními právními odděleními, je následující:
Vždy, když se jedná o žádost k oslovení v rámci VŘ, jedná se samozřejmě o citlivou záležitost. Dle mailu výše se uchazeč odvolává na ZZVZ, §6 odst.1 – ustanovení o transparentnosti a přiměřenosti… na druhou stranu Metodický pokyn MMR k zadávání veřejných zakázek dává zadavatelům možnost u zakázek malého rozsahu volit tzv. uzavřenou výzvu: osloví uzavřený počet (min. 3) uchazečů, a to pouze dodavatele, o kterých má informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout (řádně, včas, ve stoprocentní kvalitě…). Transparentnost je zachována zadokumentováním celého veřejného řízení, přiměřenost nastavením kvalifikace.
Směrnice určuje zadavateli povinnost dodržet zásady uvedené v ustanovení § 6 ZZVZ… v bodě 2 směrnice je rozepsáno, co se zásadami rozumí- princip rovného zacházení lze vykládat také různě, a prioritně to nelze chápat jako právo všech uchazečů vstoupit do uzavřené výzvy.
Níže uvedenou nabídku spolupráce zaslanou na všechny “úspěšné” žadatele o dotaci z MPO lze chápat jako marketingovou akci – tedy jako snahu o získání informací o činnosti a aktivitě dalších subjektů v segmentu trhu, kterým se pisatel zabývá.
Rozhodně níže uvedenou nabídku nelze chápat jako seriózní nabídku realizovat všechny projekty všech oslovených na celém území ČR.
Pokud směrnice zadavatele o zadávání Veřejných zakázek malého rozsahu hovoří „pouze“ o nutnosti oslovit vybraný okruh dodavatelů (3 až 5 firem) je plně v kompetenci zadavatele určit tyto firmy (např. s ohledem na regionální politiku zaměstnanosti). Rovněž definice podmínek účasti dodavatelů jsou plně na volbě zadavatele, neboť se jedná o Veřejnou zakázku malého rozsahu a pro ni platí § 31 ZZVZ. Pro všechny oslovené dodavatele je pak transparentnost a přiměřenost zaručena Zadávací dokumentací z Výzvy k podání nabídky, kterou obdrží všichni stejnou (často schválenou radou města).
K tomuto doplňuji ustanovení zákona 134/2016 ZZVZ – HLAVA IV
Výjimky
§ 31 Výjimka pro veřejné zakázky malého rozsahu
Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu. Při jejím zadávání je však zadavatel povinen dodržet zásady podle § 6.
§ 6 Zásady zadávání veřejných zakázek
(1) Zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti. – uveden pouze bod (1) na který se odvolávají.
Ing. Tomáš Sousedík, METROLUX